گزارش پیمایش تنگل سده

به نام  خالق هستی نام منطقه : آبادی سوران ( بخش میان ولایت – دهستان کوهسنگی ) نام برنامه : پیمایش دره ریزو به دره سبرز تعداد همنودران : 17 نفر سرپرست : آقای احد رجائی ساعت دو نیم ظهر مورخه 97/6/12با توجه به دعوت همنورد گرامی آقای انصاری ازگروه کوهنوردی  به جهت بازگشت پدر گرامیشان از حج ،در تالار روستای استای حضور پیدا کردیم.با صرف نهار به سمت روستای سوران بازگشتیم و مسیر خود را به سمت منطقه سبرز تغییر دادیم .  قبل از رسیدن به دره سبرز خودروها را پارک کرده و از سمت را ست و  مسیر پاکوب حرکت خود را آغاز کردیم. سنگهای بزرگی که در طول راه قرار داشت توجه هر فردی را به خود جلب می کرد . یک ساعت بعد در دل دره ریزو پایین آمدیم . و بعد از توقفی  کوتاه به سمت نزدیک ترین یال ارتفاع  سیه چو زاری رفتیم هر چقدر که ارتفاع می گرفتیم بر شدت باد و البته سرمای هوا افزوده می شد با توجه به کمبود زمان باز به سوی یکی از دره های زیبا پایین آمده  و در دل دره ای پر از درخت قرار گرفتیم که البته باید  به قرمزی زیبای درختان زرشک اشاره کرد که صحنه های غیر قابل وصفی را در ان محیط ایجاد کرده بود . کم کم هوا رو به تاریکی می ر فت و در حالی که آسمان شب  با سه سیاره  منظومه شمسی مشتری، زحل ، مریخ شکوه خود را جلوه گر می نمود به کنار خوردها رسیده و همگی همنوردان به سمت تایباد حرکت کردیم . نکالت برنامه : _یکی از دلایلی برای نام گذاری ریزو جود دارد شاید این باشد که اب جاری در آن به صورت ریز ریز بود که به صورت گویش  محلی  ریزو نام گرفته است .  _ در این مکان با شکوه و زیبا دیدن لوله های قطور آب  که تمامی آب  چشمها را یک جا می بلعد و گزارش پیمایش تنگل سده...ادامه مطلب
ما را در سایت گزارش پیمایش تنگل سده دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : salambardamavand بازدید : 116 تاريخ : چهارشنبه 15 تير 1401 ساعت: 18:27

به نام آفریننده جهاننام برنامه : صعود به قله کوه سفیدنام منطقه : جاده خواف ( دردوی) سرپرست : آقای قدیر عزتی روز دوشنبه مورخه 97/7/9  به مناسبت هفته جهانی گردشگری نوزده تن از همنوردان قبل از ساعت سه بعد الظهر در کناره کوه سفید بعد از گرفتن عکس یادگاری آماده بودند تا از مسیر شرقی به این قله صعود کنند . با سرقدمی اقای فاطمی گروه به سمت جلو حرکت کرد یم  و لحظاتی بعد به سمت بالا ارتفاع گرفتیم . مسیر پیش رو در دل دره میباشد و دارای شیبی تند بوده و چون بلافاصله ارتفاع زیاد می شود می تواتند انرژی زیادی از فرد بگیرد در حالی که پشت سرمان ارتفاعات دردوی قرار داشت، از مسیرهای دست به سنگ بالا رفته و در محلی قرار گرفتیم که مشرف بود بردره علی آباد و ارتفاعات جوجه از این جا تا خود قله باد بسیار شدیدی در حال وزیدن  بود که البته  این باد تقریبا در تمامی مسیرهای صعود به این ارتفاع همراه شما خواهد بود دقایق گذشت تا این که کلیه همنوردان بر فراز قله قرار گرفتند . بعد از استراحتی کوتاه ،نوشیدن چای و گرفتن عکس یادگاری د رکنار تابلو و خواندن نماز توسط همنوردان به سمت پایین حرکت کردیم . هوا رو به تاریکی می رفت  پس به سرعت از شیب پایین رفته و در دل تپه ها قرار گرفتیم. حرکت خودروها در سطح جاده به واسطه تاریکی مطلق منطقه به خوبی دیده می شد و ما در مسیر ی پاکوب به جلو می رفتیم تا این که در محل شروع حرکت خود قرار گرفتیم و همنوردان بعد از  دریافت  بر نامه های شش ماهه دوم به سمت تایباد حرکت کردند .         گزارش پیمایش تنگل سده...ادامه مطلب

برچسب : نویسنده : salambardamavand بازدید : 84 تاريخ : چهارشنبه 15 تير 1401 ساعت: 18:27

به نام خدانام برنامه : صعود به قله بزهنام منطقه : بخش سلامی  شهرستان خواف آبادی خیرآباد اگر بخواهیم یکی از نمادهای جامعه پویا و زنده را نام ببریم باید به میزان رشدو فراگیرشدن فعالیتهای ورزشی در آن جامعه اشاره کرد  .در کشور عزیز مان  ایران هفته تربیت بدنی می توانتد توجه به ورزش را در کانون توجهات قرار دهد و از جمله رشته های ورزشی که نقش بسیار زیادی در تحرک افراد و  نزدیکی انسان با طبیعت پیرامون خود دارد رشته کوهنوردی میباشد . گروه کوهنوردی بسیج تایباد نیز با توجه به فعالیتهای کوهنوردی گسترده ای که در زمینه صعودهای مختلف دارد موجب جذب بسیاری از دوستداران به این رشته مفرح شده است . در هفته تربیت بدنی در همایشی که با همت هیات کوهنوردی شهرستان خواف و باشگاهای این شهرستان برگزار گردیده بود شرکت کرده و به نمایندگی از کلیه همنوردان د راین ایام خاص هفت تن از دوستان ساعت 4:15 صبح با دودستگاه خودرو شخصی عازم منطقه شدند . با روشنایی هوا به شهرستان خواف رسیده و درکنار باشگاه چهار فصل توقف کردیم با پیوستن آقای تدبیری و سایر اعضا باشگاه چهار فصل به سمت منطقه خیر آباد حرکت کردیم در سمت چپ ارتفاعات خواجه وراب و در سمت راست ارتفاعات آشنای منطقه تایباد در هوای کاملا صاف و آفتابی به خوبی دیده می شد با رفتن به جاده فرعی  در حالی  که از دور قلل بزه و سیخستو دیده می شد قبل از رسیده به آبای خیر اباد وارد جاده خاکی شده و به سمت تنگل خیر آباد رفتیم . با گذر زمان سایر گروهای کوهنوردی به ما پیوسته و در مدت زمان کوتاهی انبوهی از جمعیت گرد هم آمدند که نشان از گستردگی فعالیتهای کوهنوردی در شهرستان خواف میباشد . شروع مراسم با تلاوت ایات قرآن و سخن گزارش پیمایش تنگل سده...ادامه مطلب
ما را در سایت گزارش پیمایش تنگل سده دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : salambardamavand بازدید : 105 تاريخ : چهارشنبه 15 تير 1401 ساعت: 18:27

رشته کوه بزد به صورت مثلث کوچکی در میان شهرستانهای فریمان - تربت جام - زاوه و باخرز قرار دارد.و از  مسیرجاده مشهد به تربت جام در هنگام رسیدن به روستای کاریزنو این رشته کوه در سمت راست جاده تا زمان رسیدن به تربت جام همراه شما خواهد بود. از قلل معروف آن می توان به بردو با ارتفاع 2740متر کلیلاغ2930متر. رونج 2586متر-بهمن 2800متر و بزد 2820متراشاره کرد . در این میان قله بزد که نام  رشته کوه از آن گرفته شده و البته هم نام روستای در کنار خود میباشد از سایر قلل مشهور تر میباشد که یکی از دلایل آن وجود دو جانپناه در سطح دامنه و قله میباشد .مسیرهای جاده ای معمول دسترسی به شروع کوهپیمایی:1- از سمت روستای بزد که از توابع بخش مرکزی شهرستان تربت جام است که در 20 کیلومتری جنوب غربی آن و 190 کیلومتری  مشهد قرار گرفته است. ارتفاع این روستا از سطح دریا 1280 می باشد. ارتفاعات مشرف به روستا بخصوص کوه‌های  بزد، با چشم‌اندازهای بسیار زیبا، از جاذبه‌های طبیعی کم‌نظیر روستاست.2-از مسیر روستای میان سرا که از توابع بخش مرکزی شهرستان بوده و در هنگام ورود به کمربندی باید به سمت جاده شهرستان باخرز رفت، و البته به کمک تابلو نصب شده در کنار جاده مسیر را به سمت روستا تغییر داده ،این آبادی در کنار روستای گوی قرار دارد و از مابین این دو روستا می توان به دره زیبا که دردل کوهستان قرار دارد دست یافت .مسیرهای صعود به ق گزارش پیمایش تنگل سده...ادامه مطلب

برچسب : نویسنده : salambardamavand بازدید : 129 تاريخ : دوشنبه 25 دی 1396 ساعت: 4:59

به نام او که جهان را آفریدنام بر نامه :صعود به قله بردو(گرامیداشت همنوردان در حادثه اشترانکوه )نام منطقه :بخش نصرآباد تربت جامسرپرست :آقای صید محمدیمورخه :96/10/15جمعه ای دیگر فرا رسید و بازهم در تاریکی هوا در ساعت پنج صبح یازده تن از همنوردان با سه دستگاه خودرو به سمت منطقه صعود عازم شدند . با رسیدن به کمربندی تربت جام ابتدای رشته کوه معروف بزد با وجود تاریکی آسمان نمایان شد و دقایقی بعد در حالی که چراغهای کارخانه سیمان ابدال آباد از دور دیده می شد به جهت خواندن نمازتوقف کرده و در حالی که هوا رو به روشنایی می رفت از شهر نصر آباد گذشته و در ساعت 6:30در کنار پاسگاه انتظامی مالکی ابتدای روستای کاریز نو در انتظار همنوردان گروه فراز مشهد ایستادیم.دقایقی بعد با پیوستن 5تن از اعضاءتیم فرازبه سمت قله زیبای بردو حرکت کردیم با عبور از آبادیهای اندی.علی آباد . بردو از بخش نصر آباد تربت جام که مسیر رسیدن به آنها به صورت جاده خاکی میباشد به آخرین آبادی یعنی کلاته آقا رسیده و در فاصله دور تر از روستا در کنار چشمه ای که تک درختی در کنار خود داشت توقف کرده و با پذیرایی صبحانه خانم اکبری آماده شروع صعود شدیم. ساعت 7:15و در صبحی که هیچ شباهتی به زمستان نداشت در انتهای رشته کوه بزد در مکانی مشرف به قله زیبای بردو که کوهپایه آن پوشیده شده از درختان ارس بود شانزده نفر از اعضا ءگروه کوهنوردی بسیج تایبا گزارش پیمایش تنگل سده...ادامه مطلب
ما را در سایت گزارش پیمایش تنگل سده دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : salambardamavand بازدید : 127 تاريخ : جمعه 22 دی 1396 ساعت: 1:49

اقای رئوف قالیباف متولد سال 47 کارمندو معلم محترم همیشه خندان آموزش و پروش تایباد که از آبان ماه سال 94و در برنامه صعود سفید کوه  به جمع همنوردان پیوست و تا کنون پای ثابث اکثر صعودها بوده است و هیچ کس نمی تواند منکر روحیه شاد و رفتار نیکوی ایشان باشد و صورت بشاش و شوخی های به موقع و شادشان حتی در لحظات خستگی از نکاتی است که در خاطرها باقی می ماند. شاید بتوان گفت کمتر ارتفاعی در منطقه باشد که گامهای وی بر روی آن قرار نگرفته باشد و قلل برقه کوه . میل انگلیس . بزد بارها و بارها توسط ایشان فتح شده است و البته از ابتدای امسال صعود به قلل تفتان و بام ایران دماوند در کنار صعود به هزار مسجد در کارنامه ایشان میباشد . [ چهارشنبه بیستم دی ۱۳۹۶ ] [ 13:30 ] [ روابط عمومی گروه کوهنوردی بسیج تایباد ] گزارش پیمایش تنگل سده...ادامه مطلب

برچسب : نویسنده : salambardamavand بازدید : 107 تاريخ : جمعه 22 دی 1396 ساعت: 1:49

هفته بسیج را به همه بسیجیان عزیز تبریک عرض می نماییم؛

گزارش پیمایش تنگل سده...
ما را در سایت گزارش پیمایش تنگل سده دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : salambardamavand بازدید : 113 تاريخ : يکشنبه 10 دی 1396 ساعت: 1:21

بنام یگانه خالق زمین و آسمانهاشکر و سپاس ایزد بی همتا را که یک بار دیگر به من و دوستانم لطف نمود و مارا توفیق داد تادرصبح زیبای پاییزی جمعه سوم آذر ماه نود وشیش به قصد صعود به قله سیخستو واقع در روستای استای حدود ۵۰ کیلومتری تایباد از شهر خارج و ساعاتی را در کوه و طبیعت بکر سپری کنیمساعت ۵ صبح در حالی که باران پاییزی نوازشگر شهر بود گروه هفت نفره ما با دو دستگاه خودروی شخصی شهر را با هوای تمیز صبحگاهی بارانی آن ترک کرده و بسمت روستای استای براه افتادیمساعت ۶/۳۰ دقیقه بامداد همراه با بارش باران از کنار سد استای استارت برنامه زده شدجمع دوستانه ما در هوایی دلپذیر و بی نظیر در ساعت ۹/۱۵دقیقه جهت استراحت کوتاه سر چشمه فرز توقف کرده و بعد از صرف صبحانه به راه صعود به قله که در اصل از اینجا به بعد ارتفاع می گرفت حرکت کردیم در حالی که عقربه های ساعت خود را به ۱۱/۱۵نزدیک کرده بود گروه با عزم راسخ خود بر بلندای قله مخروطی شکل که در واقع خط جدایی حوزه ابریزی استای و شهرستان خواف هست رسیدیم امروز مثل اینکه قله سیخستو هم دلش میخواست دوستان و همنوردان ما بیشتر میبودن چون خودشو از دید ما در مه مخفی کرده بود وقتی بعنوان نماینده شما سلام همنوردان را به قله ۲۳۶۴ متری سیخستو اعلام کردم و از استواری و صلابت و هیبتش گفتم چهره اش را نمایان کرد و ما هم با گرفتن چند عکس یادگاری و اعلام ساعت ۱۱/۳۰ به قصد ف گزارش پیمایش تنگل سده...ادامه مطلب

برچسب : نویسنده : salambardamavand بازدید : 179 تاريخ : يکشنبه 10 دی 1396 ساعت: 1:21

بنام حضرت دوست که آغاز و پایان هر کار است.امروز مورخ 1396/9/6در ساعت 10/30طبق هماهنگی های قبلی مثل همیشه به لطف سرپرست گروه حاج آقای سلیمانی انجام می گردد در محل همیشگی 14 نفر از همنوردان عزیز و گرامی جمع شدیم و با 3خودرو شخصی همنوردان به سوی روستای آبقه که در مسیر شهرستان خواف قراردارد حرکت نمودیم ودر ساعت 11/20در انتهای روستا توقف کردیم و پس از آمادگی همنوردان و گرفتن چند عکس اول برنامه به دستان توانمند آقای سلیمانی که الحق تصاویر بی نظیری می گیرند برنامه شروع شد.برنامه امروز متفاوت از برنامه های هفته قبل بود.امروز حاج قدیر عزتی که در دوهفته قبل به دلیل فوت پدر بزرگوارشان و علی الرقم غمی که در دل داشتند به ما افتخار دادند وحضور سبزشان موجب شادی و نشاطی مضاعف شده بود.به رسم همیشه درابتدای برنامه دوستان جهت آرامش روح پدر همنورد ارجمند فاتحه و اخلاصی قرائت کردند وآرزوی صبر برای بازماندگان نمودند.باتوجه به اینکه سرپرست اصلی برنامه آقای مهندس سیفی حضور نداشتند وظیفه این امر به بنده حقیر واگذارشد.لذا با توجه به آمادگی همنوردان طی مسیر از یال شرقی برقه کوه ادامه یافت ودر نیمه مسیر جهت بجا آوردن فریضه نماز ظهر توقف کوتاهی داشتند.از دره زیرپای قلعه گبرا به ابتدای مسیر صعود به قله قرار گرفتیم که هوا رو به سردی نهاد و باد سردی صورت و تنهای ما را گویی شلاق می زد.لذا همنوردان لباس گرمشان را پ گزارش پیمایش تنگل سده...ادامه مطلب
ما را در سایت گزارش پیمایش تنگل سده دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : salambardamavand بازدید : 192 تاريخ : يکشنبه 10 دی 1396 ساعت: 1:21

بیانیه تیرول UIAA (منشور کوهنوردی)در سرتاسر دنيا ميليونها نفر به كوهنوردي ، كوهگردي ، گلگشت و صخره نوردي مي پردازند . در بسياري از كشورها ورزشهاي كوهستان بخش قابل توجهي از زندگي روزانه را تشكيل مي دهد .  از نظر انگيزه هاي لازم براي پرداختن به يك فعاليت ، كمتر فعاليتي را مي توان يافت كه تا اين حد جذابيت و كشش داشته باشد .  اين رشته از ورزشها، براي علاقمندانشان اين فرصت را بوجود مي آورند تا براي خود اهداف مشخصي را در نظر گرفته و بر اساس آن فعاليتي بلند مدت و با ارزش را دنبال نمايند. ازجمله جذابيت ها و انگيز هاي موجود در اين رشته از فعاليت ها مي توان به ؛ تامين سلامت، تحرك، ارتباط با طبيعت، انگيزه هاي اجتماعي و در نهايت لذت كشف و ماجراجوئي اشاره كرد. بيانيه تيرول به منظور مشخص نمودن بهترين شيوه عملكرد و رفتار در ورزشهاي كوهسنان در 8 سپتامبر سال 2002 طي نشستي كه به آينده اين ورزش ها نظر داشت، منعقد شد .اين بيانيه شامل مجموعه اي از ارزشها و نكات اخلاقي مي باشد كه براي كمك به عملكرد صحيح علاقمندان رشته هاي مرتبط با طبيعت و كوهستان تدوين شده است . بندهاي بياني تيرول بند 1 – مسئوليت هاي فردي : اصل اخلاقي : " كوهنوردان و صخره نوردان در وضعيتي به اين ورزش مي پردازند كه احتمال خطر وحوادث درمحيط براي آنان وجود داشته و ممكن است امكان كمك موجود نباشد . با درنظر گيري اين واقعيت ، آنان به اين فعا گزارش پیمایش تنگل سده...ادامه مطلب

برچسب : نویسنده : salambardamavand بازدید : 109 تاريخ : يکشنبه 10 دی 1396 ساعت: 1:21